Objeví se vodní e-kola na každé nádrži?
Sotva jsme si zvykli, že mezi sebe pouštíme všechny milovníky cyklistiky s elektropohonem, nahrnuli se nám i na vodní plochy. Novozélandský patent se šíří světem.
Pětiletý vývoj
Je tomu pět let, kdy si novozélandská značka Manta5 vytyčila jasný cíl – svůj patent Hydrofoiler rozšířit do celého světa. A jak se zdá, daří se. Hydrofoiler XE-1, speciálně upravené vodní e-kolo vyrobené z karbonu, se prohání po mnoha místech světa. Možná se stane, že už si brzy neužijete své oblíbené rybaření a projížďky na lodích na našich přehradách a rybnících. Bude tam totiž rušno.
Kombinace, která funguje
Vynález karbonového kola přitom představuje skutečně dobrý nápad. Jedná se o kombinaci technologie křídlové loďky nebo kluzáku, ke které se přidá elektrický šlapací pohon. Vaše úsilí je tak dostatečně efektivní, aby vás jízda na vodním kole bavila.
Prosvištíte okolo?
Asi nikdo z nás nečeká, že se vodní kolo stane předmětem ostrých zatáček a závodů bláznů, kteří se rozhodnou ohrožovat vodní ekosystémy. I když, jeden nikdy neví. Technologie samozřejmě ženou tento stroj dál a dál. Nyní si ale můžeme říci, že maximální rychlost, kterou si to budeme svištět po vodní hladině, je okolo 20 kilometrů za hodinu. Příjemné tempo vás udrží v teple, ale také v sedle. A kdyby náhodou ne, stále můžete zpátky naskočit.
Kompozity zajišťují nízkou hmotnost
I když se již vodní kolo vyrábí, stále je jeho pořizovací cena poměrně vysoká. Přístroj je totiž vytvořen z kompozitů, které jsou velmi lehké. Nechybí vztlaková křídla, ani lodní šrouby. Hmotnost je tak velmi příjemná a vodní kolo je snadné přemístit i ve větším kufru osobního auta.
Cena hydrofoilu je prozatím pro běžné uživatele poměrně vysoká. Stojí okolo sedmi a půl tisíce dolarů, tedy v přepočtu více než sto sedmdesát tisíc korun. Leckteré půjčovny ho již ale jistě budou mít k dispozici.